Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a vgd.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
Bővebben
Elfogadom
Nem fogadom el

VGD Hungary az Ön szakértő partnere

Újabb, adóváltozásokat tartalmazó salátatörvény várható

Újabb, adóváltozásokat tartalmazó salátatörvény várható

Újabb, adóváltozásokat tartalmazó salátatörvény várható 

Az Országgyűlés a napokban tárgyalja a Magyarország 2021. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló T/10856. számú törvényjavaslatot (a továbbiakban: „Javaslat”). Jelen hírlevelünkben összeszedtük a Javaslat legfontosabb, adózás témakörébe tartozó újításait, azzal, hogy természetesen a ténylegesen hatályba lépő törvény tartalma eltérhet a Javaslat megszövegezésétől.

Ahogy említettük, a Javaslat nem csak adózási tematikájú módosításokat tartalmaz (többek között a koncesszióról, vagy a mozgóképről szóló törvény is változik), azonban jelen levelünkben mi kizárólag az adózásban várható változásokra koncentrálunk, amelyek 4 nagyobb témakört ölelnek fel.

A Javaslat szerint ugyanis a helyi adók, a személyi jövedelemadó és TB, az EKÁER, valamint az egyik májusi hírlevelünkben bemutatott, ún. „DAC6 irányelv” magyarországi bevezetésének szabályai is változni fognak.

Helyi adók

A Javaslat alapján eltörlésre kerül – a társasági adó kapcsán tavaly már megtörtént módosításhoz hasonlóan – a helyi iparűzési adóelőleg feltöltésének kötelezettsége. Ezt várhatóan már idén sem kell megtenniük az eddig erre kötelezett adózóknak, akkor, ha adóévük magában foglalja a Javaslat hatályba lépésének napját.

Ugyancsak megszűnik a 2018. január 1-jén bevezetett, reklámhordozókra vonatkozó építményadó-kötelezettség.

Személyi jövedelemadó és társadalombiztosítás

A Javaslat szerint az egyéni vállalkozók (a társasági adóalanyokhoz hasonlóan) csökkenthetnék vállalkozói bevételüket a vállalkozói költségek levonása után fennmaradó vállalkozói bevétel teljes egészével (az eddigi 50% helyett), fejlesztési tartalék jogcímén. Ellentétben azonban a társasági adóalanyokkal, az egyéni vállalkozókra nem 10 milliárd forintos, hanem továbbra is az eddig hatályos, 500 millió forintos felső határ vonatkozik majd.

2021-től bevezetésre kerülne egy – a KSH adatain alapuló – indexálási mechanizmus az egészségügyi szolgáltatási járulék havi és napi összegének meghatározására. A számítás eredményét a NAV a tárgyévet megelőző év október 31-ig teszi majd közzé honlapján.

Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKÁER)

A Javaslat – kimondottan utalva az elmúlt 5 év ellenőrzési tapasztalataira – jelentős mértékben egyszerűsítené a jelenlegi EKAER előírásokat, ugyanakkor a pontos szabályozást egy később megjelenő miniszteri rendelet tartalmazza majd.

Az egyszerűsítések értelmében a bejelentési kötelezettség teljes körűen eltörlésre kerülne a nem kockázatos termékek esetében, fennmaradna ugyanakkor (a kockázati biztosíték nyújtási kötelezettséggel együtt) a kockázatos termékekre vonatkozóan. Egyelőre nem tudni azonban, hogy az említett pontosításokat tartalmazó miniszteri rendelet kiterjeszti-e például a kockázatos termékek körét, vagy marad az eddigi besorolás.

Agresszív adóstruktúrák visszaszorítása (DAC6)

Az egyik korábbi hírlevelünkben említett DAC6 magyar jogrendbe történő implementálásának dátumai is változnak egy Közösségi szinten meghozott határidő-hosszabbításnak a következtében: az EU 3 hónapos haladékot adott, a magyar jogalkotó ezzel szemben 6 hónapot.

Ennek következtében az eredetileg tervezett 2020. augusztus 31-e helyett az adatszolgáltatás tervezett határideje 2021. február 28-a lesz a 2018. június 25. és 2020. június 30. között időszakban végrehajtott határon átnyúló adózási konstrukciók esetében, míg a 2020. július 1. és 2020. december 31. közötti időszakban végrehajtottak kapcsán a jelentéstételre vonatkozó 30 napos határidő 2021. január 1-én kezdődik. Az említett dátumokkal szoros összefüggésben a NAV legkorábban 2021. április 30-ig szolgáltat adatot a többi európai hatóság számára.

* * *

Ismételten hangsúlyoznánk a bevezetőben leírtakat, vagyis azt, hogy jelen hírlevelünk egy törvényjavaslat alapján íródott, így előfordulhatnak kisebb-nagyobb különbségek a fentiek és a végleges szabályozás között. Fontosnak tartottuk azonban Önt minél hamarabb tájékoztatni a változásokról és természetesen, ha az elfogadott, hatályos törvény szövege eltér a fentiektől arról is azonnal tájékoztatást küldünk. Amennyiben a jelen hírlevelünkben foglaltakkal kapcsolatban bármilyen kérdése lenne, a VGD Hungary adótanácsadói örömmel állnak rendelkezésére!

Oldal megosztása: