Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a vgd.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
Bővebben
Elfogadom
Nem fogadom el

VGD Hungary az Ön szakértő partnere

Az egészségügyi ellátásra  vonatkozó jogviszony rendezése

Az egészségügyi ellátásra vonatkozó jogviszony rendezése

Az egészségügyi ellátásra vonatkozó jogviszony rendezése

 

Július 1-jétől kiemelten fontos foglalkozni az egészségügyi ellátásra vonatkozó jogviszony rendezésével, és a munkaviszonyban állók jogviszonyának NAV-nál rögzített adataival

2020. július 1-jével a társadalombiztosítás ellátásaira jogosultakról, valamint ezen ellátások fedezetéről szóló 2019. évi CXXII. törvény (továbbiakban új Tbj) lép életbe. Ennek apropóján szeretnénk felhívni a figyelmet arra, hogy az egészségügyi ellátásra való jogviszony rendezésére mind munkavállalóként, mind munkáltatóként érdemes fokozott figyelmet fordítani.

Érdemes tudni, hogy a NEAK (Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő) ötféle lámpaszínnel jelzi a különböző állapotokat, a NAV-tól érkező jelzés alapján, a taj-szám pedig lehet érvényes vagy érvénytelen.

A lámpaszínek a következők lehetnek:

  • zöld esetén a jogviszony rendezett, a taj szám érvényes
  • piros esetén a jogviszony rendezetlen, a taj szám érvényes
  • kék esetén az érintett személy az EGT területén biztosított, az orvosilag szükséges ellátást a külföldi biztosító által kiállított Európai Egészségbiztosítási Kártyával veheti igénybe, a taj szám érvénytelen
  • barna esetén a jogosultság rendezetlen, a taj szám érvénytelen, az érintett személy az egészségügyi szolgáltatásokat csak térítés ellenében veheti igénybe
  • sárga korlátozott jogosultságot jelent, a taj szám érvényes, önkéntes megállapodás alapján, teljes körű ellátásra jogosult személy, ide nem értve, a transzplantációs ellátásokat, a külföldi gyógykezelést, illetve a térítésmentesen igénybe vehető fogászati ellátások közül kizárólag a sürgősségi fogászati ellátásra jogosult

Mindez miért is fontos? Az eddigi gyakorlat az volt, hogy a rendszerben zöld és piros - érvényes taj szám - lámpánál megkaptuk az ellátást térítésmentesen, pirosnál e mellé járt egy értesítő a jogviszony rendezetlenségéről. Barna és kék taj-számnál pedig fizetni kellett az ellátásokért.

Ugyanakkor 2020. július 1-jétől életbe lép egy fontos változás, mégpedig a NAV ellenőrzi a kötelező egészségügyi szolgáltatási járulékra bejelentkezőket, s három egymást követő hónap elmaradt járulékfizetése után figyelmeztet, ha a jogosultság továbbra is rendezetlen, jelzést küld a NEAK-nak - ahol ez alapján barnítják a lámpaszínt, azaz érvénytelenítik a taj-számot, így az adott személyek nem lesznek jogosultak a térítésmentes egészségügyi ellátásra. Ez azt jelenti, hogy 2020. július 1-jétől már nem lesz lehetőség az elmaradt egészségbiztosítási szolgáltatási járulék befizetésével a jogviszony utólagos rendezésére (korábban ez működőképes megoldás volt), vagyis a betegnek, ha ellátták, ki kell fizetnie a szolgáltatást, és ezt az összeget az utólagos járulékfizetést követően sem kapja vissza. A sürgősségi ellátást mindemellett továbbra sem lehet megtagadni.

A rendezetlen jogviszonnyal egészségügyi ellátást igénybe vevő személyek adatait a NEAK átadja a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak (NAV). Az adatok alapján a bejelentési és járulékfizetési kötelezettség teljesítését az adóhatóság ellenőrzi. Amennyiben járulékfizetésre vonatkozó adatokat nem találnak, a NAV megkeresi az ügyfelet annak érdekében, hogy igazolja az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultságát. Az egészségügyi szolgáltatásra jogosító alap jogviszony hiányában egészségügyi szolgáltatási járulékot kell fizetni. A megkeresés eredménytelensége esetén az egészségügyi szolgáltatási járulékot az adóhatóság hivatalból előírja.

Emellett tapasztalataink alapján a NAV bár már eddig is kiemelt figyelmet fordított a munkaviszonyban állók jogviszonyára is, július 1. után fokozottan ellenőrzi, hogy a havi 08-as bevallások során beérkező munkavállalók adatai megfelelő módon lettek-e be-/kijelentve a T1041-es nyomtatványon. Eltérés esetén felkeresik a munkáltatót és egyeztetési eljárást kezdeményeznek. Még megfelelő bejelentés esetén is előfordulhat, hogy a hatóságnál tévesen kerül rögzítésre az adott munkaviszonyra vonatkozó kezdő dátum, vagy FEOR szám, esetlegesen egy kilépő dolgozó kijelentése nem kerül rögzítésre. Ezért érdemes időről időre ellenőrizni, hogy a NAV rendszerében megjelenő adatok megegyeznek-e az adott munkáltató által vezetett belső adatbázis adataival. Eltérés esetén első lépésként fel kell venni kapcsolatot a területileg illetékes Kormányhivatal Egészségbiztosítási Osztályával, és egyeztetni a további teendőket.

Végül szeretnénk arra is felhívni a figyelmet, hogy olyan munkavállalók esetében, akik külföldön is dolgoztak vagy tanultak, és emiatt kiregisztráltak a magyar társadalombiztosítás hatálya alól, különösen érdemes figyelni arra, hogy a hazaköltözést követően kezdeményezzék a taj számuk újra érvényesítését. Ennek érdekében a külföldi biztosítási jogviszony megszűnését, és a Magyarországra történő hazatelepülést a magyarországi lakóhely szerint illetékes egészségbiztosítási pénztári feladatot ellátó járási hivatalnál kell bejelenteni az erre rendszeresített formanyomtatványon, és egyidejűleg kezdeményezni kell a taj szám újra érvényesítését. Ennek hiányában a munkáltató hiába jelenti be az adott munkavállalót, és fizeti utána a járulékokat a NAV felé, a taj szám érvényesítésére nem került sor automatikusan. Természetesen, amennyiben ez a bejelentés nem történt meg időben, munkáltatói igazolással, és a bejelentést igazoló nyomtatvánnyal visszamenőlegesen is lehet érvényesíteni a taj számot.

***

Amennyiben a jelen hírlevélben foglaltak kapcsán, vagy az igénybevételhez szükséges mögöttes kalkulációjával kapcsolatban bármilyen kérdésük merülne fel, a VGD Hungary adózási szakemberei állnak szíves rendelkezésükre!

Oldal megosztása: