eÁFA bevezetés: A változás most kezdődik!
2024. január 1-jén a Nemzeti Adó- és Vámhivatal elindította az elektronikus áfarendszert,
amely az áfabevallások elektronikus összeállításának és benyújtásának támogatására szolgál.
Az eÁFA bevezetése modernizálja és digitalizálja az áfabevallás folyamatát,
ami lehetővé teszi a gyorsabb és pontosabb adatszolgáltatást, amellett, hogy
az adminisztratív terhek is csökkennek a vállalkozások életében.
Az áfabevallási kötelezettség teljesítése
Az új rendszer kezdetben csupán lehetőség a vállalkozások számára, a jelenlegi bevallási folyamat nem kerül kivezetésre. Az adózó eldöntheti, hogy melyik megoldást választja az áfabevallási kötelezettség teljesítéséhez.
Így 2024. január 1-jétől az áfabevallás benyújtása a következő módok valamelyikén teljesíthető:
- a már jól ismert ’65-ös ÁNYK nyomtatvány benyújtásával;
- az adóhatóság által biztosított eÁFA felületen;
- gép-gép (M2M) kapcsolaton keresztül.
Hogy működik az eÁFA-rendszer?
A rendszer az adóhatóság által meghatározott standard adókódokon és a bevallások alapját képező áfaanalitikán nyugszik.
Bevallás gép-gép (M2M) kapcsolaton keresztül
A nagyobb adóalanyoknak lehetősége nyílik letölteni az adóhatóság rendelkezésére álló, adókódolással ellátott
- az online számlaadat-szolgáltatásból,
- az online pénztárgépekből származó adatokat, valamint
- a termékimport kapcsán keletkezett vámáru határozatok adatait.
Ebben az esetben az adóalany meglévő API kapcsolaton keresztül, gépi úton továbbítja az eÁFA-rendszerbe az adókötelezettség megállapításához szükséges bizonylatszintű adatokat és ebből az adónyilvántartásból az eÁFA-rendszer elkészíti a bevallástervezetet, melyet az adóalanynak kell jóváhagynia. A feltöltött adatokat a rendszer összehasonlítja az online számlaadattokkal, így nagyon fontos, hogy az adóalanyok helyesen jelentsék a számláikat.
Bevallás az eÁFA webes felületén
A kisebb adózók a webes portálon érhetik el az M2M kapcsolat esetén is felsorolt adatokat, amelyek az adott adómegállapítási időszakba tartoznak vagy tartozhatnak. A rendszer automatikusan elvégzi az adókódolást az adatszolgáltatásokban, valamint a vámáru határozatokban rendelkezésre áll adatok alapján. A felületen lehetőség van kiegészíteni és módosítani a tranzakciós adatokat (például az automatikusan meghatározott adókódot), azonban a kiállított számlák adatainak módosítására nincs lehetőség (adatszolgáltatási hiba esetén az online számlaadat-szolgáltatás, számlázási hiba esetén pedig a számla korrekciójára van szükség).
Az eÁFA-rendszerben rejlő előnyök
Az eÁFA-rendszer bevezetése megkönnyíti az adóalanyok számára a hibák kiszűrését, az adóhatóság munkáját pedig hatékonyabbá teszi. Csökkenti az adóellenőrzések kockázatát a Társaságnál.
- Az eÁFA-rendszerben a bevallások validálási folyamata olyan ellenőrzéseket végez el, amelyekre korábban csak a bevallás beküldését követően került sor, így ezek a hibák már a bevallások benyújtása előtt kezelhetőek.
- Amennyiben az adóalanyok az eÁFA-rendszerben teljesítik az áfabevallási kötelezettségüket, mentesülnek az M-lapos adatszolgáltatás alól.
- A megbízható adózó gép-gép kapcsolaton keresztül benyújtott bevallását a bevallás esedékességétől számított tizenöt napig az adóhatóság nem ellenőrizheti. Ugyanakkor a bevallási kötelezettségét gép-gép kapcsolaton keresztül teljesítő adóalany mentesül az önellenőrzési pótlék alól, ha az önellenőrzést a bevallás benyújtásától, de legkésőbb az esedékességétől számított 15 napon belül nyújtja be.
Az eÁFA-rendszerben (a webes felületen vagy gép-gép kapcsolaton keresztül) benyújtott bevallás önellenőrzésére 2024. július 1-jétől lesz lehetőség az elektronikus felületen, azt megelőzően 2024. június 30-áig kizárólag ÁNYK nyomtatványon helyesbíthető a bevallás. Javasoljuk, hogy az adóalanyok az eÁFA M2M bevezetéséhez szükséges lépésekre 2024. július 1-jét megelőzően kerítsenek sort.
Miben tudunk segíteni Önnek?
- Bevezetés előtti tanácsadás;
- Új rendszer kialakítására vonatkozó tanácsadás;
- Meglévő rendszer felülvizsgálata a törvényi előírásoknak való megfelelőség értékelése végett;
- A NAV online számlaadatszolgáltatás átnézése, teljeskörűségének ellenőrzése, kapott hibaüzenetek értelmezése és javítási javaslatok megfogalmazása;
- Meglévő XML-állomány áttekintése a törvényi megfelelőség megállapítása végett.
2024. január 31.
Jelen hírlevél az általános tájékoztatást szolgálja, nem tekinthető tanácsadásnak.