Fokozódó transzferár-ellenőrzések 2023-tól - célkeresztben a kapcsolt vállalkozások!
2022-ben jelentős jogszabályi változások léptek hatályba a transzferárazással kapcsolatban. A transzferár-kiigazítás mértékére és a nyilvántartási szabálytalanságok esetén kiszabható mulasztási bírságra vonatkozó szabályok szigorodtak, módosultak továbbá a nyilvántartási szabályok és újonnan bevezetésre került a transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is. Tapasztalataink szerint a vállalkozásoknak nehézséget okozott, hogy maradéktalanul megfeleljenek az új jogszabályi követelményeknek, melyek jelentős része már 2022. pénzügyi évre is vonatkozik. Például az újonnan bevezetett transzferár adatszolgáltatási kötelezettséget már idén teljesíteniük kell a vállalkozásoknak 2022. évre vonatkozóan. Az adatszolgáltatások nyomán beérkezett adatokat a NAV Big Data módszerekkel fogja felhasználni a kockázatelemzések során annak érdekében, hogy célzott és kis túlzással „valós idejű” ellenőrzéseket indíthasson. Az adóhatóság által közzétett ellenőrzési terv alapján 2023-ban is fokozottan ellenőrzik a kapcsolt vállalkozások által alkalmazott transzferárakat. A kiemelt és a legnagyobb adóteljesítményű adózók vizsgálata 2023-ban is kiemelt jelentőséggel bír, mely körben a NAV a cégcsoporton belül gyártást végző, vagy igen alacsony nyereséget elérő adózókra, a kapcsolt vállalkozások közötti hitel – vagy más egyéb pénzügyi ügyletek transzferár szempontú ellenőrzésére, valamint a szokásos piaci árat megállapító határozatban foglaltak betartatására koncentrál. Tapasztalataink szerint a transzferár-szempontok más adónemek (pl. iparűzési adó, kiskereskedelmi adó stb.) ellenőrzése során is egyre inkább érvényre jutnak. A transzferár-ellenőrzések során a hatóság nem a szolgáltató arcát mutatja a vállalkozások felé, magyarázkodási pozícióba kényszerítve őket ezzel. A vállalkozásoknak megfelelő stratégiával és hatékony indokokkal felvértezve, felkészülten kell várni az ellenőrzéseket számolva akár azzal is, hogy csak jogorvoslati szakban, akár bíróság előtt tudják megvédeni vélt vagy valós igazukat.
A kapcsolt vállalkozások közötti transzferárazás évek óta kiemelt ellenőrzési terület. Az adóhatóság ellenőrzési gyakorlata az elmúlt 10-15 évben jelentős változáson ment keresztül. Míg a kezdeti időkben az adóellenőrzések elsősorban a dokumentáció meglétére és formai hiányosságokra koncentráltak, az elmúlt években már a nyilvántartások komplex tartalmi vizsgálatára került a hangsúly a kapcsolt ügyletek árazását és a nyilvántartási kötelezettséget illetően. Az újfajta transzferár-adatszolgáltatás alapján a hatóság szegmentálni fogja az érintett vállalkozásokat, komplex ügyfélminősítést hajt végre, beazonosítja az esetleges anomáliákat és ellentmondásokat, melyek alapján el tudja dönteni a fellépés lehetséges irányait (támogató eljárás, jogkövetési vizsgálat, vagy adóellenőrzés stb.). Az előbbiekben vázolt tudatos kockázatelemzés célirányos fellépést és hatékonyabb kapacitásgazdálkodást tesz lehetővé a NAV oldalán.
Az adóhatóság az elmúlt években több száz ellenőrzést végzett transzferárazással összefüggésben. A transzferár-ellenőrzések több mint 70 százaléka zárult adóhiány megállapításával, aminek következtében az érintett vállalatoknak összesen 12 milliárd forinttal emelkedett az adóalapjuk az általuk bevallotthoz képest. Az idén közzétett 2022-es NAV évkönyv statisztikái szerint az adóhatóság tavaly is kiemelten ellenőrizte a kapcsolt vállalkozások között alkalmazott transzferárakat, amelyek tekintetében 3,5 milliárd forint adókülönbözetet állapított meg.
Látható tehát, hogy bár az utóbbi években egyre jobban érvényre jutó szolgáltató adóhatósági narratíva általánosságban ugyan az adóellenőrzések háttérbe szorulásához vezetett (egyúttal pedig a támogató eljárások, jogkövetési vizsgálatok számának növekedését eredményezte), ez a tendencia azonban nem feltétlenül érvényesül transzferár területen! A fenti számok és tendenciák azt mutatják, hogy a kapcsolt vállalkozások, különösen pedig a veszteséget vagy az egyes alágazati jövedelmezőségi szintekhez képest rendkívül alacsony nyereséget elérő cégek az adóhatóság könyörtelen arcával kényszerülnek majd szembenézni és igazukat csak elhúzódó és költséges eljárások keretében kísérelhetik meg érvényesíteni.
A jogalkotó fokozódó szigora a kiszabható bírságtételek összegében is megmutatkozik. 2023. évre vonatkozóan a hatóság a hiányzó dokumentáció esetében már emelt összegű 5 millió Ft-os mulasztási bírságot szabhat ki korábbi 2 millió Ft helyett. Ráadásul a bírságot helyi dokumentum szinten ügyletenként állapíthatja majd meg a hatóság és a fő dokumentum hiánya is bírsághoz vezethet, azaz könnyen többszöröződhet a fizetendő összeg. A bírságon túlmenően maga az adóhiány is kiemelt nagyságú lehet, mivel a transzferár a társasági adón túl az iparűzési adóra, az innovációs járulékra és bizonyos feltételek fennállása esetén az áfára is hatással van. A hatóság által végezhető adóalap-kiigazítás gyakorlata is jelentősen megváltozott. Ha az adózó által alkalmazott ár a piaci tartományon (interkvartilis tartomány) kívül helyezkedik el, akkor az adóhatóság főszabály szerint a szokásos piaci ártartomány medián értékre fog kiigazítást tenni, ami jelentős adófizetési többletet eredményezhet a vállalkozásoknak. Helytelen nyilvántartás esetén felmerülhet az adózói szándékosság gyanúja is, ami szélsőséges esetben akár 200 %-os adóbírság kiszabását is eredményezheti.
A transzferárellenőrzések során tehát az adóhatóság konkrét iparágakra és meghatározott tranzakciócsoportokra fog fókuszálni. A COVID-19 nyomán előállt gazdasági válsággal érintett évek idén is vizsgálat alá kerülhetnek, ami további kockázatot hordoz azon kapcsolt vállalkozásoknak, amelyeket súlyosan érintett a válság. Az ellenőrzések során az átlagosnál keményebb hatósági fellépéssel kell számolni, így könnyen magyarázkodási pozícióba kényszerülhetnek a vállalkozások, akiknek az elhúzódó jogvitával is számolniuk kell.
A szigorodó ellenőrzések kockázatát megfelelő prevencióval és hatékony adóellenőrzési jelenléttel lehet enyhíteni, adott esetben eliminálni. A prevenció során indokolt tanácsadói segítséget igénybe venni a meglévő szerződések, bizonylatok felülvizsgálata, a nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettség szabályszerű teljesítése érdekében, az ellenőrzések során pedig a hatékony adójogi képviselet, a nyilatkozatok és a jogorvoslatok szakszerű elkészítése érdekében javasolt tanácsadóhoz fordulni.
A VGD Hungary felkészült tanácsadói csapatával és jogi partnerirodáival együttműködve teljeskörű támogatást nyújt a vállalkozásoknak mind a prevenció, mind az ellenőrzések során és a jogorvoslati szakban felmerülő adóképviseleti feladatok ellátása során.
2023. szeptember 7.