Indul a DRS visszaváltási rendszer.
A visszaváltási díjat kell fizetni a gyártóknak, de EPR-t és ÁFÁ-t nem.
Regisztrációs határidő: november 15.!
2024. január 1-től életbe lép a belföldön forgalomba hozott kötelező visszaváltási díjas termékek visszaváltási rendszere, a DRS.
Az új rendszer bevezetésével számos új feladat hárul a gyártókra és a koncessziós társaságra, a MOHU-ra, de fel kell készülniük a visszagyűjtési tevékenységre az EPR-ben eddig nem érintett forgalmazóknak és a lakosságnak is. A visszaváltási díjjal érintett csomagolások mentesülnek az EPR-díj alól és az ÁFA-alap meghatározása során sem kell figyelembe venni a visszaváltási díjat a gyártóknak.
A kötelező visszaváltási díjas termékek körébe tartoznak majd a 0,1-3 literig terjedő fém, műanyag és üveg anyagból készült palack vagy doboz formájú, egyszerhasználatos és újrahasználható italcsomagolások (kivéve a tej alapú italtermékek csomagolása, illetve az értékesítés volumenére, és a csomagolások formájára tekintettel is alkalmazható kivételszabály) is.
Kiket fog érint a DRS?
- A MOHU-t, mint a DRS rendszer működtetőjét.
- A gyártókat. A gyártók a jövőben kötelesek érintett termékeiket regisztrálni, negyedéves gyakorisággal díjat fizetni, továbbá biztosítani a visszaváltási díjat a későbbi fogyasztói visszatérítés érdekében.
- A fogyasztókat, akik gondoskodnak a jogszabályban meghatározott minőségű palackok visszaváltási pontokra juttatásáról a korábban megfizetett visszaváltási díj visszatérítése ellenében.
- A forgalmazókat, akik a jogszabályban előírtaknak megfelelően visszafogadják a hulladékot és közreműködnek a visszaváltási díj visszatérítésében levásárolható kupon formájában (pl. a 400 négyzetméternél nagyobb eladótérrel rendelkező, élelmiszert forgalmazó üzleteknek kötelező lesz az automata üzemeltetése, a kisebb eladótérrel rendelkező üzletek pedig önkéntesen csatlakozhatnak a rendszerhez)
A gyártók regisztrációs határideje: november 15.! A visszaváltó automatákat üzemeltetőket is regisztrációs kötelezettség terheli.
2023. április 1-től a meghatározott italcsomagolások gyártóinak (vagyis a DRS gyártóknak), mint az EPR rendszerben is EPR csomagolási gyártóknak regisztrálniuk szükséges a MOHU Partner Portálon.
Megjegyezzük, hogy 2024. január 1-től csak azon termékek visszaválthatósága biztosított, amelyeket 2023. november 15-ig benyújtottak termékregisztrációra és az auditon megfeleltek. A visszaváltási rendszerben érintett csomagolásokból továbbá mintát kell beküldeni a regisztráció során a MOHU, valamint a visszaváltó automata gyártók számára.
Amennyiben egy termékregisztráció az előírt határidőnél később történt meg, úgy csak az arra előírt átfutási idő, 45 nap után kerülnek auditálásra, és ezt követően hozhatóak forgalomba. A termékeknek szükséges megfelelniük a jogszabályban közzétett jelölési követelményeknek.
Akik kiskereskedelmi egységekben működtetnek visszaváltó automatát, azoknak regisztrálniuk kell a MOHU-nál.
A DRS-ben érintett társaságok további kötelezettségei
Az DRS rendszerben érintett társaságoknak, a visszaváltási díjas csomagolású termékek után csatlakozási és szolgáltatási díjat is kell fizetniük a MOHU részére, amelyhez kapcsolódó díjtételeket miniszteri rendelet tartalmazza.
A DRS-be tartozó termékek kibocsátási adatait 2024 első negyedévre a körforgásos kódrendszer logika alapján szükséges jelenteni. Az EPR rendszerben csomagolási gyártóknak minősülő vállalkozások tehát a rendszer tekintetében DRS gyártókká válnak.
A szolgáltatási és csatlakozási díjak mellett a piacra dobott egyutas csomagolásban forgalomba hozott DRS termékek darabszámára vetítve a visszaváltási díjat is be kell fizetni a MOHU részére. A gyártó a visszaváltási díjat a tárgyhónapban forgalomba hozott, kötelezően visszaváltási díjas, nem újrahasználható termék után havonta, a tárgyhónapot követő hónap utolsó napjáig köteles megfizetni.
Változás az EPR rendszerben
A visszaváltási díjról szóló 450/2023. (X. 4.) Kormány rendelet módosítja ugyanakkor az EPR rendeletet abban az értelemben, hogy nem kell kiterjesztett gyártói felelősségi díjat fizetnie a gyártónak azon kötelezően visszaváltási díjas termékek után, amelyekre nézve fennálló a kötelező visszaváltási díjfizetési kötelezettség áll fenn.
A MOHU fizeti meg az ÁFÁ-t a gyártók helyett a vissza nem váltott termékek esetében.
Az Áfa tv. kapcsolódó módosulása alapján nem fog a termékértékesítés adóalapjába beletartozni a visszaváltási díj, azaz gyakorlatilag áfa hatályán kívül lesz kezelendő minden értékesítés során. Annak érdekében, hogy a vissza nem váltott, de kötelezően visszaváltási díjas termékek adóztatása ne maradjon el, erre évente egyszer fog sor kerülni. Ez úgy fog megvalósulni, hogy az áfát a koncessziós társaságnak kell megfizetnie. Az adó alapja az év utolsó napján vissza nem váltott termékekre jutó visszaváltási díj lesz azzal, hogy az egy termékre jutó 50 forintot úgy kell majd tekinteni, mely a fizetendő adó arányos összegét is tartalmazza.
A VGD Hungary szolgáltatásai a DRS rendszerrel kapcsolatban az alábbiak:
- a visszaváltási díjjal érintett termékek beazonosítása és a KF-kódok megképzése az ügyfél adatszolgáltatása alapján;
- nyilvántartásba vételi (regisztrációs) kötelezettség teljesítése
- mentességekkel, kivételekkel, nyilvántartásvezetési kötelezettségekkel kapcsolatos tanácsadás;
- adatszolgáltatási kötelezettség teljesítése;
- a hulladékgazdálkodási hatósággal történő kapcsolattartás, esetleges hatósági ellenőrzések támogatása
Amennyiben a regisztráció folyamatával kapcsolatban kérdése merül fel, illetve érdeklik a további részletek, szakértőinkkel állunk szíves rendelkezésére.
2023.11.08.