Kiskereskedelmi adó legfelsőbb adókulcsának a megemelése, élelmiszermentési bírság 2022. február 1-től
2021. decemberében a Kormány benyújtotta, az Országgyűlés pedig kivételes eljárásban elfogadta az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény és a kiskereskedelmi adóról szóló 2020. évi XLV. törvény módosítását.
A kiskereskedelmi adó változásai
A törvényváltozással megemelték az adóalap legmagasabb, 100 milliárd forintot meghaladó, sávjára vonatkozó adómértéket: 2022-ben a korábbi 2,5% helyett 2,7%-os adómértékkel kell megállapítani a kiskereskedelmi adókötelezettséget.
A törvényváltozással érintett vállalkozásoknak (melyek árbevétele 2022-ben várhatóan meghaladja a 100 milliárd forintot) két alternatívát biztosít a törvény az adóalap és az adó megállapítására annak érdekében, hogy az évközbeni adómérték-emelés lehető legkevesebb többlet-adminisztrációt okozzon és csak arra az időszaki teljesítményre vonatkozzon, amely a változás hatálybalépését követi (ez különösen fontos a naptári évtől eltérő üzleti év szerint működő vállalkozások esetében). Az egyik megoldás időarányos adómegállapítást tételez fel és kisebb adminisztrációval jár, míg a másik a módosítás hatálybalépése napjáig keletkezett adóalap kimutatását igényli, ezért könyvviteli zárlatot igényel.
Élelmiszermentési bírság bevezetése
A törvénymódosítás értelmében Élelmiszermentő Központot (ÉMK) hoznak létre, amely begyűjti a közeli lejárati idejű élelmiszereket a kiskereskedelmi vállalatoktól (a 100 milliárd forint alatti árbevétellel rendelkező vállalkozások esetében a felajánlás önkéntes) és koordinálja a karitatív szervezetek közreműködésével történő újraelosztásukat.
A 100 milliárd forint feletti árbevétellel rendelkező kiskereskedőkre további kötelezettségeket ró a törvény, melyek közt szerepel az élelmiszerhulladék-csökkentési terv. Az éves élelmiszerhulladék tervezett mértékének a 2%-ot meghaladó átlépését, illetve az élelmiszerhulladék-csökkentési terv benyújtásának az elmaradását 15 ezer forinttól a megelőző üzleti évre vonatkozó élelmiszerlánc-felügyeleti díj 0,6%-áig terjedő élelmiszermentési bírsággal sújtja a törvény.
Kiskereskedelmi adó Magyarországon
A kiskereskedelmi adó 2010-ben került bevezetésre Magyarországon, és azonnal nagy visszhangot váltott ki a multinacionális élelmiszerláncok körében, mivel jellemzően a külföldi vállalatok magyar leányvállalatai kerültek a magasabb adófizetési kötelezettséget jelentő sávba. A Tesco és a Hervis által kezdeményezett bírósági ügyekben (C-323/18., C-385/12.) született európai bírósági ítéletek nyomán a törvényt hatályon kívül helyezték. A Vodafone-ügyben (C-75/18.) hozott ítélet nyomán, amely a kiskereskedelmi adóval kapcsolatosan kimondta, hogy az nem minősülhet hozzáadottérték-adónak, továbbá, hogy a jellemzően külföldi irányítás alatt álló, ámde legnagyobb árbevétellel rendelkező vállaltokat sújtó progresszív adó bevezetése nem ellentétes az egyenlő elbánás elvével, 2020 nyarán Magyarország újra bevezette a kiskereskedelmi adót. Az új kiskereskedelmi adó törvény azonban már jelentősen szűkítette a nemzetiségi alapon történő közvetett hátrányos megkülönböztetés lehetőségét a kapcsolt vállalkozások árbevétel- összeszámítási szabályok átdolgozásával.
Emlékeztetőül, kiskereskedelmi adó terheli a kiskereskedelmi tevékenységet folytató vállalkozásokat, ideértve a külföldi illetőségű személyek által belföldön átadott áru nem fióktelep útján (pl. webshopon keresztül) való értékesítését. A kiskereskedelmi tevékenység a 45.1 (ide nem értve a gépjármű, pótkocsi nagykereskedelmét), 45.32, 45.40 (ide nem értve a motorkerékpár javítását, nagykereskedelmét) és a 47.1-47.9 ágazatokba tartozó tevékenységet jelenti. Az adó mérteke sávosan progresszív:
- az adóalap 500 millió forintot meg nem haladó része után 0%,
- az adóalap 500 millió forintot meghaladó, de 30 milliárd forintot meg nem haladó része után 0,1%,
- az adóalap 30 milliárd forintot meghaladó, de 100 milliárd forintot meg nem haladó része után 0,4%,
- az adóalap 100 milliárd forintot meghaladó része után 2,5% (2022.02.01-től: 2,7%).
2022. január 5.
* * *
Amennyiben a jelen hírlevélben foglaltakkal összefüggésben további kérdése merülne fel, forduljon bizalommal adózási szakértőinkhez!
Jelen hírlevél kizárólag az általános tájékoztatást szolgálja és nem tekinthető adótanácsadásnak.