Magyar áfaregisztrációs kötelezettséggel számolhatnak a külföldi online rendezvényszervezők 2025-től!
2025. január 1-től EU-s jogharmonizáció következtében áfa-regisztráció lesz szükséges az olyan külföldi rendezvényszervezőknek, akik (többek között) magyar magánszemély résztvevők számára szerveznek online kulturális, művészeti, tudományos, oktatási, szórakoztatási, sport- vagy más hasonló eseményeket.
A jövőben magyar áfa felszámítása szükséges az említett esetekben, ugyanakkor más országbeli résztvevők esetében az ottani áfát kell felszámolni. Az EU-s rendezvényszervezők számára könnyebbséget jelent, hogy a kapcsolódó kötelezettségeiknek az OSS rendszerben is eleget tehetnek, azonban harmadik országbeli (pl.: angol, amerikai stb.) szolgáltatók számára magyarországi pénzügyi képviselő igénybevétele is szükségessé válhat.
Tekintettel arra, hogy a jövőben – a jelenlegi szabályozástól eltérően – valamennyi online esemény teljesítési helye a fogyasztás országa lesz, az új szabályozás a magyar online rendezvényszervezőket is megfontolásra készteti, amennyiben külföldi résztvevőknek nyújtanak ilyen jellegű szolgáltatást.
Mivel a változás többszörös áfa-regisztrációs kötelezettséget is eredményezhet (amennyiben az OSS egyszerűsítést nem tudják vagy kívánják alkalmazni), a felkészülést időben meg kell kezdeni.
Az új szabályozás kapcsán számos kérdés merül fel. Például 3. országbeli szolgáltatók esetében kettős adóztatási helyzet is könnyen létrejöhet; érdemes továbbá előzetesen azt is megvizsgálni, hogy a fogyasztás országa bevezetett-e kedvezményes adókulcsot erre a szolgáltatástípusra; továbbá milyen hatással lesz a változás az ügyfélfelvételi, szerződéses és számlázási folyamatokra stb. Problémát jelenthet az is, hogy egy adóhatósági ellenőrzés során milyen módon lehet bizonyítani az „áfa-mentességet” (pl. a résztvevő „illetőségét” kell igazolni), illetve, hogy egyáltalán milyen jellegű és tartalmú szolgáltatások tartoznak a szabályozás hatálya alá.
A szabályozás „csak” jövőre lép hatályba azonban az érintett szektor szereplőinek már idén lépéseket kell tenniük annak érdekében, hogy a megváltozott jogszabályi környezetben is szabályosan, kockázatmentesen és költséghatékonyan tudjanak tovább működni.
A jelenlegi szabályozás eltérő teljesítési hely szabályokat tartalmaz a „hagyományos” (fizikai jelenléten alapuló) rendezvényekre és az online rendezvényekre nézve. A teljesítési hely meghatározása során ezen túlmenően arra is tekintettel kell lenni, hogy a szolgáltatás igénybe vevője cég vagy magánszemély-e, illetve a szolgáltatás minősülhet-e elektronikusan nyújtott szolgáltatásnak adójogi értelemben. Ezektől a paraméterektől függően mind a szolgáltatásnyújtó, mind a szolgáltatás igénybevevőjének letelepedettsége szerinti állam, továbbá a rendezvény helyének országa is szóba jöhet, mint ÁFA-teljesítési hely. A jövőben az online rendezvények esetében egységesen a résztvevő „illetősége” lesz a teljesítési hely függetlenül attól, hogy cégről vagy magánszemélyről beszélünk.
Az egyértelmű szabályok és jogértelmezés hiánya (lsd. pl. az Európai Bíróság C-568/17 sz. Geelen ügyben hozott döntése) eddig számos kérdést vetett fel.
A közelmúltban az Európai Bíróság pl. az ilyen jellegű szolgáltatások tartalmát értelmezte adózási szempontból:
A Bíróság C-532/22. számú Westside Unicat ügyben hozott döntése szerint Áfa szempontból szórakoztatási célú eseményre való „belépés” biztosításáról csak akkor beszélhetünk, ha a szolgáltatás közvetlenül arra irányul, hogy a néző megtekinthesse az előadást. A konkrét esetben tehát a videochateket felvevő stúdió által az internetes közvetítési platform üzemeltetője részére nyújtott szolgáltatások nem minősültek rendezvényre való belépést biztosító szolgáltatásnak, ugyanis ebben a viszonylatban a néző általi megtekintés lehetősége nem volt biztosított, így erre a szolgáltatásra az általános teljesítési hely szabályt kell alkalmazni.
A rendezvényszervezők életét jelenleg tehát a szabályozás bonyolultsága és az egyértelműség hiánya nehezíti, a jövőben azonban az egyszerűbb és biztonságosabb szabályozásért többletadminisztrációval fizethetnek.
A VGD Hungary compliance, illetve adótanácsadó szakértői készséggel állnak a rendezvényszervezők rendelkezésére a vonatkozó Áfa-szabályok vizsgálata és az adminisztratív folyamatok egyszerűsítése kapcsán.