Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a vgd.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
Bővebben
Elfogadom
Nem fogadom el

VGD Hungary az Ön szakértő partnere

NAV célkeresztjében a NETA-kötelezettek!

NAV célkeresztjében a NETA-kötelezettek!

NAV célkeresztjében a NETA-kötelezettek!

Évek óta változatlan jogszabályi rendelkezést
értelmez máshogy és visszamenőlegesen a NAV

 

Érdekes tendencia figyelhető meg az utóbbi időszakban a NAV által lefolytatott adóellenőrzések csapásirányában. Korábban, ha adóellenőrzésekről volt szó, akkor mindenkinek az Áfa ugrott be elsőre. Az adónemek királynője éveken át abszolút pole-pozícióban volt az ellenőrzések terén, ezen belül is az Áfa-levonási jog és az annak alapjául szolgáló számlák tartalmi hitelessége volt a központi kérdés. A transzferár – adatszolgáltatási kötelezettség tavalyi bevezetésével az ellenőrzési fókusz az Áfa mellett egyre inkább a transzferár felé tolódott. A népegészségügyi termékadó (közkeletű nevén NETA vagy chipsadó) soha nem volt a népszerűségi lista élén a  NAV által ellenőrzött adónemek közül, ugyanakkar az utóbbi időben úgy látjuk, hogy ez az adónem is egyre inkább a NAV érdeklődésének homlokterébe kerül.

Derült égből villámcsapás! Szaporodó NETA – ellenőrzések

A NETA  esetében egy régóta alapjaiban változatlan, szektorálisan körülhatárolható személyi kört érintő speciális adóról beszélünk, amelyet az utóbbi időben a veszélyhelyzeti jogalkotás módosításai érintettek. A NETA értelmezését kezdetektől fogva körbelengték az alapelveket és az általános jogalkotói célt érintő dilemmák. A szektor szereplői éveken át folyamatosan monitorozták a hatóság jogértelmezését és figyelték a NAV ellenőrzési gyakorlatát, amelyből azt a következtetést vonták le,  hogy NETA kötelezettség csak a fogyasztásra alkalmas termékek esetében merülhet fel, azaz a fogyasztásra az értékesítési formánál fogva alkalmatlan termékek nagykereskedelmére nem vonatkozik NETA - kötelezettség. A NAV nyilvános és nem nyilvános jogértelmezései alapján egy jelentős fogalmat bonyolító nagykereskedő szektor volt abban a hiszemben éveken át, hogy nem kell NETÁ-t fizetnie, így az árazási politikák is ennek megfelelően kerültek kialakításra.

Adóellenőrzési tapasztalataink alapján azonban az utóbbi időben más szelek fújnak a NAV berkeiben. Úgy látszik, hogy az adóhatóság figyelme kifejezetten a NETÁ-ra irányul és a revizorok egyre több fantáziát látnak a NETA visszamenőleges beszedésében.

Egy teljes szektort érint a visszamenőlegesen módosuló jogértelmezés 

Az adóhatóság a közelmúltban megváltoztatta a Neta tv.-ben foglalt előrecsomagoltság definíciójának jogértelmezését. A törvény szövege e tekintetben évek óta nem módosult. A változás egy teljes iparágat érinthet (alapvetően az előrecsomagolt termékeket - mustár, ketchup, marcipán, lekvár, egyéb sütő, és cukrászati ipari termékek - értékesítő nagykereskedelmi értékesítőket, forgalmazókat) tekintettel arra, hogy a jogértelmezés visszamenőlegesen is változhat egy a NAV honlapján elérhető információs füzet szövegmódosulásának köszönhetően. Tapasztalataink szerint az Adóhatóság visszamenőlegesen kéri az érintetteket az adó megfizetésére, ami adott esetben alkotmányossági, alapjogi kérdéseket is felvethet.  

A probléma lényege – élet a jogértelmezés változása előtt és után

Azon termékek esetében, amelyek  ipari felhasználók részére kerültek értékesítésre, fogyasztásra nem alkalmas zsákos, vödrös kiszerelésben, az Adóhatóság honlapján 2019. évig elérhető jogértelmezés, egyedi hatósági állásfoglalások, illetve az egyöntetű iparági gyakorlat alapján 2022-ig nem merült fel NETA kötelezettség, így ez a költség az értékesítési ár meghatározása során nem került figyelembevételre.

2022-év közepén egyes piaci szereplők – vélhetően egyedi hatósági állásfoglalások alapján – a korábbi gyakorlattól eltérően elkezdték belekalkulálni az áraikba a NETÁ-t, más – ugyanolyan értékesítési pozícióban lévő cégek - viszont továbbra is figyelmen kívül hagyták azt az árazás során. A piaci gyakorlat tehát elkezdett divergálni. Ennek hatására a piaci szereplők tömegesen faggatni kezdték az adóhatóságot, hogy mondja meg az igazságot.

2022-2023 fordulóján az Adóhatóság honlapján közzétett – kötelező erővel szintén nem bíró – információs füzetben megjelent egy a korábbitól jelentős mértékben eltérő jogértelmezés, amely szerint NETA-kötelezettség akkor is fennállhat , ha fogyasztásra alkamatlan kiszerelésben, ipari felhasználók részére történik az egyébként a NETA – kötelezettség minden más feltételének is megfelelő termékek értékesítése.

A jogértelmezés változása előtt tehát úgy tűnt, hogy a NETA kötelezettség nem áll fenn, ha az adókötelezettség előfeltételeinek egyébként minden tekintetben megfelelő termékek fogyasztásra alkalmatlan módon történő értékesítésére kerül sor, a változást követően azonban úgy tűnt, hogy az értékesítési formának nincs ilyen kardinális jelentősége, a kötelezettség így is úgy is fennáll.

A fenti változás nem csak a magyarországi, hanem a külföldről határon átnyúló kereskedés keretében értékesítő külföldi adóalanyokat is érinti.

Mire számíthatnak az érintettek?

Fokozódó NAV ellenőrzésekre. A jogértelmezés visszamenőleges megváltozása zavart keltett a piacon: egyes szereplők reagáltak a változásra, mások változatlanul hagyták a korábbi gyakorlatukat.

Tapasztalataink szerint a NAV úgy tesz, mintha mindig is a megváltozott jogértelmezés lett volna a helyes és publikus jogértelmezés, így jogkövetési vizsgálatokat indít, melyek során tüzetes ellenőrzéseket végez és visszamenőlegesen önellenőrzésre valamint a NETA megfizetésére szólítja fel az adózókat.

Az nem csoda, hogy a NAV fantáziát lát ebben a megközelítésben, hiszen költségvetési szinten is számottevő tételekről van szó. Az ellenőrzések egyelőre sporadikusak, azonban - mivel szektorális jelenségről beszélünk és a NAV sem diszkriminálhat hátrányosan azonos helyzetben lévő gazdasági szereplőket, ezért - a szektor valamennyi szereplője számíthat a revizorok felbukkanására.

Az esetleges visszamenőleges adófizetési kötelezettség jelentősen megterhelheti a céges budget-et, így érdemes előzetesen átgondolni az ellenőrzési stratégiát és mérlegelni az egyes forgatókönyveket.

Az adóhatósággal való kapcsolattartás, a nyilatkozatok, jogorvoslati beadványok elkészítése speciális szakértelmet igényel. Amennyiben ilyen jellegű kérdése merül fel, forduljon bizalommal a VGD Hungary adóképviseleti feladatok ellátásában jártas adójogászaihoz.

 

NETA kötelezettség alá esik? Ebben tudunk segíteni Önnek:

  • Külföldiek NETA regisztrációja;
  • NETA kötelezettség vizsgálata;
  • NETA compliance;
  • Állásfoglalás-kérések előkészítése;
  • Szakértői támogatás az adóhatósági eljárások, például jogkövetési vizsgálatok, adóellenőrzések során;
  • Hatóságokkal való kapcsolattartás;
  • Adóképviselet;
  • Peres és egyéb jogorvoslati eljárásokban való közreműködés.

2024. 04. 24.

 

Amennyiben a fentiekkel kapcsolatban bármilyen további kérdése merülne fel, forduljon bizalommal adózási szakértőinkhez!

Jelen hírlevél kizárólag az általános tájékoztatást szolgálja és nem tekinthető adótanácsadásnak.

Oldal megosztása: